Een bedrijf overnemen

Een bestaand bedrijf overnemen kan een slimme zet zijn om je onderneming te beginnen met een vliegende start. De overnamemarkt kent sinds 2022 ook een opvallend herstel.

Waarom een bedrijf overnemen?

De voordelen van een overname voor een beginnend ondernemer

  • Beter inzicht in kosten en omzet.
    Aan de hand van de bestaande financiële gegevens krijg je een goed beeld van de kosten, inkomsten en winstgevendheid van de onderneming.
  • Makkelijker financieren.
    Een bedrijf overnemen met een goede naam en bewezen omzet kan het gemakkelijker maken om financiering te krijgen bij banken of investeerders.
  • Direct inkomsten via bestaande klanten.
    Het bestaande klantenbestand zorgt voor onmiddellijke inkomsten en is tevens een doelgroep die je nieuwe diensten of producten kan aanbieden.
  • Veel is al geregeld.
    Bij een bestaande onderneming zijn de nodige vergunningen reeds aanwezig, zijn klantrelaties al opgebouwd en zijn er lopende contracten met leveranciers. Dit bespaart je heel wat tijd en inspanningen en geeft je een concurrentieel voordeel ten aanzien van ondernemers die een zaak van niets moeten opstarten.
  • Begeleiding mogelijk, expertise binnen handbereik.
    Vaak zijn de huidig uitbaters/ondernemers ook bereid om de overnemers te begeleiden en zo hun kennis en ervaring door te geven. Overlaters hebben vaak de wens dat het bedrijf dat ze jarenlang opgebouwd hebben succesvol verder gezet kan worden. Deze expertise geeft je ook weer een concurrentieel voordeel.
  • Hogere slaagkans.
    Onderzoek geeft aan dat ondernemers die via een overname van start gingen een veel grotere slaagkans hebben dan zij die van nul moeten beginnen.

De voordelen van een overname voor een gevestigde ondernemer

  • Marktaandeel vergroten.
    De overname van een succesvolle onderneming of concurrent zorgt ook voor een groter marktaandeel. Door de overname krijg je heel wat klanten bij! Zo kan je bijvoorbeeld ook voet aan grond krijgen in een andere regio of provincie.
  • Aanbieden van complementaire producten of diensten.
    Dankzij een overname krijg je nieuwe verkoopkanalen voor je eigen producten en diensten. Anderzijds kan je de producten en diensten van het overgenomen bedrijf ook aan je bestaande klanten aanbieden ( cross-selling ).